Op dinsdag 3 november waren premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge weer op televisie. Ze vertelden over meer strenge regels tegen het coronavirus. De belangrijkste dingen leggen we uit.
Strenge regels vanaf 4 november
Er zijn veel besmettingen met corona.
De aantallen besmettingen moeten sneller minder worden.
Daarom zijn er nu extra regels tot en met 18 november.
De regels van 14 oktober blijven ook gelden.
Vanaf 19 november gelden alleen de regels van 14 oktober.
Half december bespreekt het kabinet wat er daarna nodig is.
Het kabinet bestaat uit de ministers en staatssecretarissen.
Blijf zoveel mogelijk thuis
- Blijf zoveel mogelijk thuis.
- Werk zoveel mogelijk thuis.
- Ga alleen naar het werk als het echt niet anders kan.
Nieuwe regels voor groepen
- Ontvang thuis maximaal 2 gasten op een dag.
De mensen van uw eigen huishouden tellen niet mee.
Kinderen tot 13 jaar tellen niet mee. - De groep mag binnen niet groter zijn dan 2 mensen.
Bijvoorbeeld in een gebouw. - De groep mag buiten niet groter zijn dan 2 mensen.
- Bij uitvaarten mogen er vanaf 9 november maximaal 30 mensen zijn.
- Bij huwelijksvoltrekkingen mogen maximaal 20 mensen zijn.
Nieuwe regels voor sporten
Sporten vanaf 18 jaar
- Sporten mag alleen op 1,5 meter afstand van anderen.
- Sport alleen. Of met iemand anders.
Dus niet met meer mensen.
U mag dus ook geen lessen volgen met meer dan 2 mensen. - Wedstrijden mogen niet.
- Deze regels gelden voor mensen van 18 jaar en ouder.
Sporten tot 18 jaar
- De sportregels gelden niet voor kinderen tot 18 jaar.
- Zij mogen wel in grotere teams sporten.
Of met meer kinderen bij elkaar. - Zij mogen wel wedstrijden spelen met teams van hun eigen club.
Bioscopen en musea gesloten
De meeste plekken en gebouwen waar veel mensen bij elkaar komen zijn gesloten.
Dat geldt voor binnen en buiten.
Dit zijn bijvoorbeeld:
- Bioscopen en theaters
- Dierenparken en pretparken
- Zwembaden
Sommige plekken en gebouwen blijven open.
Bijvoorbeeld:
- Hotels
- Sportscholen
- Luchthavens
- Huwelijkslocaties (maximaal 20 personen)
- Uitvaartcentra (vanaf 9 november maximaal 30 personen)
Nieuwe regels voor reizen
Reizen in Nederland
- Ga zo min mogelijk op reis.
- Reis alleen als het echt nodig is, bijvoorbeeld voor uw werk.
- Reis niet met de auto tijdens de spits.
- Reis ook niet met de trein of bus tijdens de spits.
Op reis naar het buitenland
- Reis niet naar het buitenland tot half januari.
- Reis alleen naar het buitenland als het echt nodig is.
- Reis niet voor een vakantie of familiebezoek.
- Als u terugkomt uit een land met een oranje reisadvies dan moet u 10 dagen thuisblijven.
U moet ook thuisblijven als u geen klachten heeft.
Dus u gaat ook niet naar de supermarkt.
Vraag aan buren of familie of zij eten voor u halen. - De reisadviezen staan op de website Nederland Wereldwijd.
Niet vergeten:
- Houd altijd 1,5 meter afstand.
- Ga niet naar plaatsen waar het druk is.
- Nies en hoest in uw elleboog.
- Was vaak uw handen met zeep.
- Draag een mondkapje waar dat moet.
- Bent u verkouden? Blijf dan thuis!
- Heeft u koorts of bent u benauwd? Dan moeten alle huisgenoten thuis blijven.
- Werk zoveel mogelijk thuis.
Bellen met vragen over het coronavirus
- Bel naar 0800 – 1351.
- Of naar +31 20 205 1351 als u in het buitenland bent.
- Het telefoonnummer is open van 8:00 uur tot 20:00 uur. Op maandag tot en met vrijdag.





